{{ notification.title }}

{{ notification.message }}

Netneutralitet

Netneutralitet

I EU er der vedtaget en forordning om netneutralitet, der skal sikre, at forbrugerne har adgang til et frit og Ă„bent internet. I Danmark er det Energistyrelsen, der fĂžrer tilsyn med, at internetudbyderne overholder EU-reglerne om netneutralitet

Ved netneutralitet forstÄs, at internetudbydere ikke mÄ begrÊnse den frie adgang til at sende og modtage data. Det betyder, at data skal kunne bevÊge sig frit pÄ det Äbne internet, uden at internetudbyderne prioriterer trafikken.

EU-reglerne betyder bl.a., at:

  • Internetudbyderne skal behandle al trafik lige.
  • Forbrugerne har ret til frit at fĂ„ adgang til indhold pĂ„ nettet og til at bruge de tjenester og det udstyr, de Ăžnsker.
  • Det er muligt for internetudbyderne at styre trafikken i deres net for at forbedre kvaliteten af de tjenester, der leveres. Denne trafikstyring mĂ„ dog kun ske pĂ„ baggrund af tekniske hensyn til tjenestekvaliteten og ikke af kommercielle hensyn.
  • Internetudbyderne skal efterkomme domstolsafgĂžrelser om at blokere for ulovligt indhold pĂ„ nettet, f.eks. piratkopier.

FormÄlet med forordning er at indfÞre fÊlles regler for at sikre lige og ikke diskriminerende behandling af trafikken ved levering af internetadgangstjenester og beskytte slutbrugeres hertil hÞrende rettigheder. Forordningen sigter mod at beskytte slutbrugerne, samtidig med at den sikrer, at internetÞkosystemet forsat kan fungere som en drivkraft for innovation. Reformer pÄ roamingomrÄdet bÞr give slutbrugerne tillid til at forblive opkoblede, nÄr de rejser inden for EU, og bÞr efterhÄnden fÞre til ensrettede priser og andre vilkÄr i Unionen.

Foranstaltningerne i forordning respekterer princippet om teknologineutralitet, hvilket vil sige, at de hverken pÄtvinger eller diskriminerer til fordel for anvendelse af en bestemt type teknologi.

Herunder kan du lĂŠse om hvordan Waoo og vores partnere respektere Netneutralitet:

Du kan lÊse mere om Neutralitetsforordningen pÄ Energistyrelsesens hjemmeside her

Klageadgang som kunde

Hvis man som kunde mener, at ens internetudbyder handler i strid med reglerne, skal man i fÞrste omgang rette henvendelse til udbyderen. Internetudbyderne er i henhold til EU-reglerne forpligtede til at behandle sÄdanne klager.

Hvis man som kunde er uenig med sin udbyder i konkrete spÞrgsmÄl, der udspringer af den aftale man har indgÄet med udbyderen, kan man klage til TeleankenÊvnet. Klagen kan fx dreje sig udbyderens ulige behandling af internettrafikken eller udbyderens begrÊnsning af ens ret til at anvende terminaludstyr efter eget valg.

Man skal dog fĂžrst have klaget forgĂŠves skriftligt til sit teleselskab, fĂžr man kan klage til TeleankenĂŠvnet.

Det er ligeledes en forudsÊtning for at klage, at man kan gÞre sit krav op i penge. Man kan altsÄ ikke klage til TeleankenÊvnet, blot fordi man fÞler sig dÄrligt behandlet af sit teleselskab og vil have nÊvnet til at tildele selskabet en irettesÊttelse.

Se mere pÄ TeleankenÊvnets hjemmeside